Flare

Flare adalah salah satu bentuk piroteknik yang menghasilkan cahaya yang sangat terang atau panas tinggi tanpa menghasilkan ledakan. Flare digunakan untuk memberi tanda, penerangan dan alat pertahanan militer. Secara umum, flare menghasilkan cahaya yang dihasilkan dari pembakaran logam magnesium, terkadang dicampur dengan logam lain untuk menghasilkan warna yang berbeda-beda. Flare kalsium digunakan di bawah air untuk penerangan.


Flare dalam militer
Flare sebagai alat pertahanan anti peluru kendali biasanya terdapat di pesawat tempur atau helikopter. Flare mengandung bahan kimia piroteknik cair atau padat yang mudah terbakar. Flare ketika dilepas akan segera terbakar yang menghasilkan panas yang lebih tinggi dibandingkan panas mesin yang akan mengelabui sensor inframerah peluru kendali musuh.

Piroteknik
Istilah piroteknik (harfiahnya "teknologi api") merujuk kepada suatu bidang yang melibatkan bahan letupan terutamanya untuk tujuan pencahayaan. Kegunaannya dalam bunga api adalah paling popular, tetapi ia turut mempunyai kegunaan meluas bidang ketentaraan dan perindustrian.
;)

0 comments: